Bezoek uit Nederland (deel 1)

Voordat ik verslag doe van mijn afgelopen dagen, wil ik jullie heel erg bedanken voor alle reacties die ik via mijn blog of via een andere weg ontvang. Ik kan jullie vertellen dat mij dat heel doet (positief!).

Midden in de nacht met een taxi naar het vliegveld is weer een bijzondere ervaring. Dit ging heel goed. Ik vond het heel mooi om zo ‘s nachts over straat te lopen waarbij het heel rustig is en je eigenlijk totale rust vindt. (Overdag is die rust wel anders met veel mensen die allemaal hun eigen bezigheden hebben.) De sterren stralen en de maan schijnt hier heel mooi. (Het is hier een liggende maan en dus anders dan in Nederland.)

Dag 1 (dinsdag): We hebben vandaag de middelbare school bezocht. Er zijn veel herkenningspunten met een middelbare school in Nederland, maar er zijn ook uiteraard veel grote verschillen. Een overeenkomst is bijvoorbeeld dat de leerlingen hier ook een kantine hebben en in de pauze van allerlei lekkere dingen kunnen kopen. Een verschil is het niveau en de inhoud van de lessen. Hier hebben alle leerlingen hetzelfde onderwijs. Er is dus geen verschil met MBO, HAVO en VWO.

Middelbare school van Don Bosco achter het vrijwilligershuis.

Na de school heb ik het vrijwilligershuis en de markt aan Michael laten zien. Vervolgens hebben we ‘s middags Hogar Don Bosco bezocht. Hier hebben we o.a. verschillende werkplaatsen gezien waarbij de kinderen leren hout te bewerken, ijzer bewerken, T-shirts/papier bedrukken, leren koken (en dan vooral kip met rijst en rijst met kip, lekker gevarieerd dus) etc. Aan het einde van de middag heb ik mijn project, Mano Amiga, kunnen laten zien. Michael heeft onder andere het ritueel rondom de rozenkrans mee kunnen maken (in het Spaans). Dit doen wij elke dag (en als ik het goed heb, uitgezonderd het weekend). Nu gaan we vroeg naar bed, want morgen staan er weer nieuwe bezoeken aan projecten op het programma.

Dag 2 (woensdag): Vanmorgen begonnen we met een bezoek aan Hogar Fatima. Hier worden kinderen opgevangen van 0 tot 4 jaar. Het is een huis dat gerund wordt door zusters. Het huis en de inrichting (+ speelgoed en dergelijke) ziet er goed uit. De baby’s/kinderen kijken blij. Ik vond dit heel bijzonder om te zien. Hoe manage je een groep van 10 baby’s of 10 peuters? Je hoeft niet veel van de taal te spreken om contact te maken met deze kinderen. Ik vond het een heel bijzonder bezoek.

De groep met kinderen van 3 jaar.

Vervolgens zijn we met een busje (een bus heet hier een micro) naar Patio Don Bosco gereden. Patio ligt wat verder uit het centrum. In dit huis worden jongens en meiden opgevangen. Het is een kleine groep van 20 kinderen op dit moment. De kinderen komen van de straat of zijn hier naartoe gebracht. Eigenlijk is het een tijdelijke opvang, omdat de kinderen hier maximaal 3 maanden kunnen blijven. Er wordt in die 3 maanden gekeken waar het kind naartoe geplaatst kan worden (dus een ander opvanghuis). Ook dit Don Boscohuis zag er goed en gezellig uit. Michael en ik kregen al inspiratie voor allerlei activiteiten (vanwege de mooie ruimte).

Welkom in Patio (een Don Boscoproject)

Na dit bezoek zijn we weer met een micro richting het centrum van de stad gereisd. Daar hebben we een markt uitgebreid bekeken. Zo rond het middageten hebben we ons voorzien van iets te eten. De bezoeken en het rondlopen in combinatie met de warmte (en de hoge luchtvochtigheid) kost veel energie. Na de lunch hebben we het project Techo Don Bosco bezocht. Dit is echt een straatkinderenproject. Overdag zijn de jongeren namelijk op straat en ‘s avonds komen ze voor een maaltijd, een bed en een ontbijt. Daarna gaan zij weer de straat op.

Meer foto’s van het bezoek, klik hier.

Ik vertel over Nederland. De jongens zijn heel geïnteresseerd.

1 reactie op “Bezoek uit Nederland (deel 1)

1. Dikke kus Eef, ik vind het weer leuk om jou elke keer zo enthousiast te ‘horen’!!